Alla inlägg den 23 februari 2011

Av Lars Josefsson - 23 februari 2011 16:23

Tina får en mamma


En dag när Tina var i skolan träffade Gabriel en ny tjej som han blev väldigt förtjust i, ja..a, så förtjust att han bestämde att bli tillsammans med henne. Det började närma sig jul nu, och Gabriel hade berättat för denna nya damen som för övrigt heter Maria, att han hade en dotter som hette Tina och bor hemma.

 

Men gud utbrast hon då! Vi måste ju köpa henne lite julklappar då vet jag. Men problemet var att dom inte visste riktigt vad hon ville ha i julklapp.

 

Vad kan en liten åttaåring som kommer från nätet vilja ha egentligen? Ja det var den stora frågan. Vi får vänta tills hon kommer hem, sade Gabriel. Ja..a, det tycker jag också sade Maria då.

 

Nästa fundering denna dag blev; undrar vad Tina skall tycka om sin nya mamma. Jag vet inte svarade Gabriel, men jag antar att hon kommer att gilla det eftersom alla andra ungar i skolan har var sin mamma. Ja..a, åtminstone dom flesta.

 

Nå..ja, det var bara att vänta tills Tina kom hem denna dag för att få alla svar på alla frågor.

 

Skall vi inte ha en julgran, sade Marie till Gabriel? Jo, det är klart sade han då, och tillade; undrar vad katten Rakkis skall tänka då. Hon kanske blir som tokig och river omkull den då.

 

Sagt och gjort så åkte dom nu och köpte en julgran med alla tillbehör och satte upp den. Det skulle nu inte dröja så länge att få svar på vad Rakkis skulle göra med den. I raketfart försökte hon nu att klättra i den, när den äntligen blev uppställd på golvet.

 

Duns och pang så låg den nu raklång på golvet. Ja..a, så det blev bara att stänga till finrummet för att julgranen skulle få vara ifred. Därefter hjälptes dom båda åt att klä julgranen också. Den stod där fin i sin julklädsel med glitterband och glaskulor, samt julgransbelysning.

 

Nu började dom ivrigt vänta på att Tina skulle komma hem från skolan för att se den nyklädda julgranen, och att för första gången få träffa Maria. Det var den 14 december denna dag, och det började nu bli bråttom med alla inköp av julklappar och annat som skulle finnas på julafton.

 

Ytterdörren öppnades och in kom Tina glad i sinnet, och berättade att hon nu hade fått ännu fler kompisar i skolan. När hon fick syn på Maria blev hon alldeles knallröd i ansiktet och blev jätteblyg.

 

Dom presenterade sig för varandra, och snart var den värsta dramatiken över. Så småningom förstod även Tina att känslor hade uppstått mellan hennes pappa Gabriel och Marie. Då utbrast Tina, hurra jag har fått en mamma också till jul.

 

Men, sade dom båda, eftersom detta är din första riktiga jul i ditt liv, undrar vi vad du vill ha i julklapp? Vi har pratat om det idag innan du kom hem. Jag vet inte, sade Tina lite fundersamt.


Men efter att ha funderat lite på det, sade hon. Jag vill ha en ny jacka, den jag har är för liten. Sedan vill jag ha nya skor, och sedan en massa annat som en liten tjej i åttaårsåldern kan behöva i klädväg. Kaaaaan inte jag få följa med dej och köpa det då? Bönföll Maria. Jo gärna, för pappa fattar noll om sånt, det förtod jag förra gången vi skulle handla kläder alltså, sade Tina.

 

Sagt och gjort, dom åkte iväg på fläcken och handlade allt Tina ville ha i klädväg. Plus en ny IPod som kunde lagra en massa musik samtidigt. Hela 160 GB. Så nu var Tina nöjd med dagen. Sedan gick dom och fikade tillsammans denna dag och kom att bli bästa vänner på stört. Så slutade denna dagen, och Tina var nog glad innerst inne av att ha fått både julklappar och en egen mamma under en och samma dag.

 

Fortsättningen på detta äventyret med Tina kommer inom kort, så bara lugn allihop!

 

Av: Lars Josefsson

 

© Sagoverkstaden i Gunnebo

Av Lars Josefsson - 23 februari 2011 16:19

HEJ IGEN!

 

Nu är jag här igen, och idag skall jag hoppa lite i äventyret med Tina. Eftersom jag inte startade vid samma tidpunkt på året med första delen av denna berättelse blir detta nödvändigt att göra.

 

Ni får helt enkelt hoppa in i händelsen lite varstans för att jag skall komma ifatt till rätt årstid och så där. Så idag kommer saga nr. 206. Tina får en mamma.

 

I måndags skickade jag iväg tre sagor till en bildillustratör i Mönsterås som jag nu hoppas mycket på. Jag behöver massor av bilder till alla mina sagor och fantasy som finns i min samling, och jag är skriande behov av nya bilder.

 

Om allt går som jag har tänkt mig skall jag under detta år hinna med att ge ut ett par sagohäften eller sagor i ringpärm. Det är på tiden att det händer något med mig själv som författare, och inte bara åt andra, som jag hjälper hela tiden.

 

Men nu till sagan. Ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Ovido - Quiz & Flashcards