Alla inlägg under september 2011

Av Lars Josefsson - 28 september 2011 09:32

HEJ!

 

Ja..a, det är onsdag redan denna vecka. Det var värst vad tiden flyger iväg. Det var ju nyss måndag känns det som. Det ser ut att bli en hyfsad dag med bra väder idag i alla fall. Det är ju huvudsaken, så jag kan sitta ute lite idag.

 

Klockan är 9:05 nu, och jag skall starta dagen med en dusch, för att sedan gå ner till skrivarlyan och försöka göra lite nytta där. Det finns alltid att göra med både ekonomin och med författandet. Så det står i fokus idag.

 

Jag var i stan och handlade det nödvändigaste igår, och tog bussen hem. Faktum är att det är ett par kronor billigare att använda busskortet med reskassa när man skall någonstans. Två kronor här och två kronor där. Det blir snart en stor slant om man åker buss under ett år.

 

Men inte för att jag spara dom till något annat, dom försvinner bara i den ”stora budgeten”. Ja..a, det vill säga, så stor är den inte. Att vara förtidspensionär är ingen lyxtillvaro skall gudarna veta.

 

Men någonstans har jag ju själv varit med om att göra det valet. Så jag skall inte klaga. Vi får väl hoppas att bostadstillägget blir lite högre för pensionärer under nästa år. Då kan inte farbror fogden ta dom. Sådana pengar är öronmärkta till hyran.

 

USCH! Så jag har det då! Men jag har beställt tid till en handläggare för skuldsanering nu i alla fall. Men även där är kön lång. Det är många som vill göra likadant nu. Kanske framåt sextioårsåldern då, skulle jag vara skuldfri. Jag är femtiosex nu redan. Det var värst då. Varje gång jag ser mig i spegeln undrar jag förskräckt. VEM ÄR DEN GRÅHÅRIGA GUBBEN! Honom känner jag inte. Å sen ett skri, AAAAAAAAAAAAAAAAA! Hjälp det är ju jag!

 

Skämt åt sido, det kunde säkert ha varit värre. Eller?

 

Skit samma, jag är den jag är. Det är inget att göra åt. Men nu skall jag sätta fart med allt denna dag. Så ha det bra alla hopa, så skriver jag snart mer igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 25 september 2011 13:26

HEJ!

 

Ja..a, för det mesta brukar det röra sig om datorkonflikter med datorer som inte funka som dom skall. Men idag är det faktiskt tvärtom. Jag försökte kopiera över filer till ett släktforskarprogram som heter Disgen. Jag kunde inte komma på först hur man gjorde. Men efter mycket om och men kom jag till sist på hur man skulle göra.

 

En kompis till mig gav mig detta program och visade runt mig lite på nätet hur man gör för att söka fakta om sin släkt. Jag tyckte det verkade jättekul och har suttit och lärt mig lite om detta nu.

 

Men så kommer det ju en dag, då datorn kraschar, och då måste man ju ha en säkerhetskopia. Så långt gick det bra. Sedan ville jag testa ifall jag kunde lägga tillbaka detta på en annan dator. Därav min konflikt med datorn. Nu har jag i alla fall lärt mig hur man gör. Men för säkerhets skull är det bäst att spara på alla bilder i en särskild mapp som skall tillhöra detta.

 

Nog om detta nu. Det är söndag, och det är ingen fart på solen idag tycker jag. Inte än så länge i alla fall. Jag sitter alldeles för mig själv denna dag, och funderar på att försöka skriva lite nya dikter, eller kanske nån saga, eller nått.

 

Men det är ju söndag, och på söndagar skall man inte göra för mycket tycker inte jag.

 

Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 22 september 2011 11:58

HEJ!

 

För stunden väntar jag på bilder till två sagor som jag vill göra klara. Men dom blir nog snart klara tror jag. Sen skall jag kan montera ihop dom till hela berättelser med bilder och allt. Det skall bli kul tycker jag.

 

För varje gång jag har gjort något nytt känns det jättebra. Det är ju detta jag gillar allra mest att hålla på med. Men några nya dikter har det tyvärr inte blivit sedan sist jag skrev. Det har varit alldeles för mycket annat omkring mig ett tag nu.

 

Jag har funderat på ett tips från en liten tjej i Gunnebo som heter Emilia om att göra en saga med temat ”Den försvunna skon”. Kanske blir det min nästa saga i turordning. Jag får se.

 

Det är mulet och grått denna dag här i Gunnebo, och det har regnat lite till och från tycker jag. Men det är väl inget annat att vänta, kan man tänka. Jag skulle väl egentligen bara skriva några rader idag, och ladda upp med nya dikter och annat till nästa gång jag skriver.

 

Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag mer igen.

 

Lasse      

Av Lars Josefsson - 18 september 2011 12:45

HEJ!

 

Det är lite grått idag, men vad gör det? Det måste ju finnas såna dagar också ibland. Hela veckan har präglats av en massa praktiska sysslor av alla de slag. Så jag har inte hunnit skriva mer dikter, och inte heller något annat roligt jag kan lägga ut idag.

 

I morgon skall jag veckohandla igen. Det är ju pensionsdags nu. Det blir väl ICA som vanligt då. Där kan jag handla till ett vettigt pris tycker jag. Det är inte alls lika dyrt där, som i småaffärer.

 

Jag brukar handla en gång riktigt varje månad, sedan blir det mest att komplettera med färskvaror som mjölk, bröd och annat som inte går att handla för en lång tid framför sig.

 

Jag blir lite full i skratt av min inköpslista, där det alltid står 33 kattmat. Det är det stående varje månad. Katterna har det bättre än jag själv har det, tänker jag då. För har man skaffat sig katter, så skall man min själ ta hand om dom också!

 

Jag har två stycken där hemma som är innekatter, och vet inte om något annat. Så dom trivs bra med det. Jag har ju inga barn att ta hand brukar jag tänka. Så några katter vill jag allt ha att pyssla om då istället.

 

Barn som jag har följt upp under många år, och som nu är vuxna, brukar likna mig med Pettson, i serien ”Pettson och Findus”. Å det kan väl stämma rätt bra på mig kanske.

 

Men nu skall jag börja med annat denna dag. Så ha det bra nu alla hopa. Så skriver jag snart mer igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 14 september 2011 12:21

Hej


Himmel vad det har blåst under natten och morgonen. Tur att jag inte använder hatt i alla fall. Då finge jag nog hålla i den hårt.


Fram tills idag har jag hunnit med att skriva en dikt om dagdrömmeri som jag skall lägga in. I övrigt är det sagor och fantasy som gäller. Men på lediga stunder då fantasin skenar iväg brukar jag fånga det på papper och försöker göra något vettigt av det efteråt. Som i denna dikt tillexempel.


Här kommer den!


Dagdrömmar


Dagdrömmar kan vara som en utflykt i tiden.

En utflykt där man själv bestämmer målet och vad

som skall hända.


Dagdrömmar kan vara en längtan efter något man vill,

och något man önskar att det hände. 

Kanske något man längtar efter riktigt mycket.


Dagdrömmar kan vara en flykt från det smärtfulla,

och ett sätt att gömma undan den bistra vardagen.

Bara för en kort stund, och som en vila.


Dagdrömmar kan vara om någon, eller något man älskar,

och som man vill bevara, och önskar att det aldrig får ett slut. 


Dagdrömmar är bra för oss alla ibland.

Det är som en läkande kraft, och ibland som balsam

för vår själ.


Lasse

Av Lars Josefsson - 11 september 2011 14:07

HEJ!

 

Ja..a, vi går nog mot sommarens sista värme nu skulle jag tro. Det är mulet och grått denna dag, och jag funderar på att skriva några dikter eller nått annat när andarna faller på.

 

Jag har startat med att skriva en rimlista, det vill säga ord som rimmar med varandra för att trigga igång fantasin och skivarlusten. Jag har kommit en bra bit på det redan. Å ibland blir jag förstås full i skratt av roliga ord som rimmar. Men allt går naturligtvis inte att använda heller på ett bra sätt.

 

Jag minns olika situationer i livet då allt har varit jobbigt och näst intill outhärdligt av olika skäl. Det har kunnat gälla vad som helst, som tillexempel brusten kärlek, eller elaka människor, eller vad som helst. Å varje gång då allt har känts så där svårt har jag alltid kommit tillbaka till någon sorts nollpunkt då allt har startat om igen.

 

När allt är som svårast har jag alltid funnit dom små tingen i livet som positiv energi till att kämpa vidare.

 

Små ting kan vara gräshoppors spelande under senhösten. Våren och fåglarnas ivriga jobbande med att bygga sin bon. Solens första sköna strålar på morgonkvisten som både skänker ljus och värme.

 

Positiv energi får jag också av att skåda upp mot stjärnhimmelen en mörk kväll. Eller varför inte, av att se myrors ihärdiga jobbande, och deras promenader längs skogsstigen.

 

Jag kan finna uppslag, och bra idéer till dikter ur alla situationer i livet. Å här kommer ett exempel på en dikt jag har skrivit.

 

En solig höstdag


Det är september igen, och solen är inte lika

varm längre.


Höstdimman är ibland tät om morgnarna,

och ljudet från syrsornas spelande blir allt svagare för

varje dag som går.


Det går mot senhöst, och man vet att vintern snart

knackar på nu.


Snart får man börja klä på sig varma kläder igen.

En sommar går alldeles för snabbt,

och jag frågar mej alltid varje gång.

Vart tog den sköna sommaren vägen? 


Ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 7 september 2011 09:34

HEJ!

 

Det har ju alltid funnits en massa ord som börjar på in, tillexempel insyltad, och inrutad och så där. Men det har ju blivit modernt med nya ord som börjar på in, tillexempel inaskad.

 

På detta tema kan man ju faktiskt göra fler ord. Jag har kommit på ett par ord som beskiver hur skön en säng kan vara att sova i. Nämligen inrufsad, och insnarkad.

 

Och med min säng kan jag säga att den är både väl inrufsad, och insnarkad. Med detta menar jag inte att jag är slarvig, och inte byter lakan och såna viktiga saker med jämna mellanrum.

 

Jag menar att ett mått, på hur man personligen kan rufsa till det alldeles på sitt egna sätt när man skall sova. En säng att sova i hör ju till dom mest självklara sakerna i ens tillvaro, och en av dom mest prioriterade ställen att vara på.

 

Utan en god nattsömn blir hela dagen förstörd.

 

Ja, ja, nog om det nu.

 

I dag skall jag försöka skriva lite nya sagor och annat som inspirationen leder mig till. Ett önskemål från en liten tjej här i Gunnebo är att jag skall skriva en saga om den försvunna skon. Tja, varför inte tänkte jag då. Det går säkert att göra en bra grej av.

 

Just, att lyssna på hur barns fantasi kan ge många bra tips på nya sagor och fantasyteman, det har jag märkt genom åren.

 

Det är regnigt, och det är lite blåsig ute idag, Så varför inte ta en dag till att skriva då tänker jag.

 

Ha det bra nu alla hopa, så skriver jag snart mer igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 4 september 2011 14:30

 

HEJ!

 

Ja..a, idag har vi lite sommarvärme igen känns det som. Solen skiner och det är varmt och skönt ute. Förra gången jag skrev hade jag alldeles för mycket att göra med vardagliga ting som städning och tvätt, och annat otyg.

 

I dag har jag i alla fall fått ihop en liten dikt som jag tänker lägga ut. Inget särskilt kanske, men den får duga.


Dikter är som blues


Dikter är som blues,

där man alltid kan säga sina

innersta tankar.


Det gäller att snabbt fånga det på papper,

innan tanken har flytt sin kos.


I en blues kan man skrika ut vad man känner

på ett musikaliskt sätt. I en dikt kan man skriva

av sig istället.


Men i slutänden är det lika välgörande

att man bara få ut det man tänker, och känner inom sig.

 

Ha det bra nu alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

                                       
                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                 



 

Ovido - Quiz & Flashcards