Alla inlägg under oktober 2011

Av Lars Josefsson - 29 oktober 2011 13:45

HEJ!

 

Det är lördag igen, och solen skiner denna dag. Dessutom är det ganska varmt ute tycker jag. När jag kollade väderprognoserna denna dag förra året kunde jag finna att det var ungefär samma väder som idag. Men det var mulet och grått den 29/10 10. Så lite bättre väder är det allt.

 

Hoppas nu att inte vinter börjar lika tidigt i år som förra året. Då blir jag led på det. Men det skall vi väl inte tro. Den 23 november förra året var upptakten till vintern som sedan skulle hålla i sig ända fram till i år. USCH Å FY! Vill inte! Tänker jag då, när jag tittar på väderprognoserna från förra året.

 

Men nu struntar vi i det för ett tag framåt. I dag är det soligt och skönt ute, och det är huvudsaken. Nu skall vi inte gå händelserna i förväg.

 

I dag är det lugnt så jag kan göra vad jag vill. Å förmodligen blir jag sittande med en ny novell eller saga, eller nått. Det märker jag framåt dagen.

 

Nu får ni ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse 

Av Lars Josefsson - 26 oktober 2011 17:51

HEJ!

 

Nu är det senhöst riktigt. Löven faller, och folk har redan börjat räfsa upp dom för att inte ha lika mycket i slutänden när det blir dags att ta upp dom sista.

 

Jag skrev en dikt som kanske kan passa in på denna årstid, då det inte finns tid för att vara lat. Nu är det dags att sätta fart med det sista trädgårdsarbetet för att förbereda nästa vår. Här kommer den, och den är väldigt kort, men bestämd.

 

Se till


Se till att dina fötter inte blir till några rötter.

Då står du stilla, och då är det riktigt illa.


I övrigt är allt lugnt tycker jag, och det mesta går enligt planerna. Jag menar med mitt skrivande och annat. Det är sagor, och det är dikter. Både egna och andras alster som jag håller på med just nu.

 

Under denna årstid känns det bara bra att ha lite inomhusarbete att jobba med. Att skriva passar mej alldeles utmärkt när det börjar bli allt kallare och kallare utomhus.

 

Det är mindre än två månader kvar till jul nu, och blickar jag bakåt undrar jag vart tiden har tagit vägen egentligen? Detta året har gått med en förfärlig fart tycker jag.

 

Ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 22 oktober 2011 10:19

HEJ!

 

Det är lördag igen, och det är grått som bara den för stunden. Veckan som har gått har varit alldeles på tok för mycket att stå i. Jag har inte hunnit med att varken skriva i bloggen eller någon annanstans. I början av vecka kom jag på en rolig dikt som jag skall finputsa på, och lägga ut här sedan.

 

Det sägs att det tillfälligt skall bli lite varmare ute igen. Skönt i så fall tycker jag. Mina luftrör brukar inte gilla kallt väder något vidare. Så jag är glad så länge det är, som det är nu.

 

Jag har fått kontakt min släkt igen efter en lång tids tystnad. Vi har helt enkelt haft så mycket att stå i, i våra liv att det inte har blivit av förrän nu igen. Men jag tycker det är jättekul att börja höra av dom igen.

 

Dom flesta släktingar finns i Nybro. Men somliga av dom även i övriga Sverige. Nog om det nu. I dag skall jag försöka skriva lite dikter och sagor igen har jag tänkt. I övrigt tror jag att det blir en lugn dag.

 

Jag har inte så mycket annat inplanerat denna dag. Å det kan vara skönt ibland det också tycker jag.

 

Men nu skall jag börja i någon ände. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 17 oktober 2011 10:36

 

HEJ!

 

I dag har jag äntligen en lugn dag. Dom senaste dagarna har upptagits av en massa jobb av olika slag. Det har varit mitt skrivande, och det har varit sociala kontakter med min omgivning på olika sätt.

 

Nu på förmiddagen har jag inget inplanerat i alla fall. Så det gäller att passa på att skriva nu innan dagens bestyr börjar. I morgon är det stan som gäller med att åka och handla det nödvändigaste för en månad framåt. Så i morgon blir det nog inte mycket skrivit.

 

Till helgen som kommer, blir det nog rätt lugnt också. Jag menar, då kan jag nog få lite mer tid till att skriva i bloggarna och göra sådant som jag brukar. Sedan blir det dags att börja med ett nytt dikthäfte i denna månad. Jag skall hjälpa en kompis med det, har jag lovat.

 

Så det finns alltid att göra hela tiden, bara man vill. Det är soligt idag, men det märks att vi sakta närmar oss vintern nu. Morgomtemperaturen börja sjunka allt mer och mer nu. Snart går det ner till minusgrader igen. USCH Å FY! Om vintern tycker jag inte.

 

Men nu skall jag sluta skriva här. Så ha det nu bra nu alla hopa, så skriver jag mer så snart jag bara hinner . 

 

Lasse

 

Av Lars Josefsson - 11 oktober 2011 09:11

HEJ!

 

Ja..a, precis som rubriken berättar har det varit. Jag har haft besök under en vecka till och från, så jag har inte hunnit skriva förrän idag. Men för att vara helt säker på att det verkligen skall bli något skrivit idag, gör jag det hemifrån. Klockan är för stunden 9:03, och jag steg upp strax efter sju idag, så jag har hunnit en liten bit på min morgon.

 

I dag skall jag skicka två sagor till Barnboksinstitutet i Göteborg. Jag skulle ha gjort det för länge sedan men det har inte blivit av bara. Så idag skall det ske. I övrigt är det sagor, fantasy, och annat som gäller.

 

Jag har börjat skriva på en novell som handlar om en kvinna som jag möter på en strand då hon matar fåglar. Mer vill jag inte berätta ännu. Blir den bra kommer jag att lägga ut den här i bloggen.

 

Utöver det har jag funderat på att ta upp äventyret med virtuella tjejen Tina igen. Den har legat nere ett tag nu. Så jag har många idéer jag vill förverkliga nu.

 

Mina dikter har också legat nere ett tag nu. Så jag skall se om jag kan börja skriva lite nu igen. Nu skall jag starta i någon ände denna dag. Så ha det bra alla hopa, så skriver jag snart mer igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 5 oktober 2011 13:24

HEJ!

 

I dag när jag vaknade, och tittade ut genom fönstret, lade jag märke till att löven på träden börjar gulna. Ja..ha, tänkte jag, nu är det höst. Men sen tänkte jag på gårdagen med sol och rätt mycket värme, och tänkte. Hoppas vi får fler sådana dagar innan det är dags för kallare väder igen.

 

Nå..ja, det är sådant som märks. Men än är det inte så kallt i alla fall, och det är skönt tycker jag. Några nya dikter har det inte blivit under dom sista dagarna, och inte heller några sagor eller fantasy.

 

Men dom närmaste dagarna nu framför mig har jag planerat in mycket tid, just bara för att kunna skriva.

 

Innan har det varit så mycket annat att göra med praktiska sysslor varje dag, att det inte har funnits den tid som har behövts för nyskapande. Jag måste helt enkelt göra det mysig för mig med lite kaffe och något gott till det. Å kanske också något värmeljus och så där. Då brukar jag få den rätta feelingen. Så ha det nu bra alla hopa så skriver jag snart igen.

 

Lasse

 

För er som tycker det är roligt att skriva dikter, sagor, noveller, och annat. Plus att diskutera om olika saker finns nu även ett forum där man kan bli medlem om man vill. Välkommen till www.dinaalster.forum24.se

Av Lars Josefsson - 2 oktober 2011 15:00

HEJ!

 

Det är söndag igen, och veckan som gick försvann med en förfärlig fart tyckte jag. I fredags hade jag noll koll på vilken dag det var. Även att jag såg det med egna ögon, att det ju faktiskt var fredag när jag steg upp.

 

Men på något sätt tog jag inte in det i alla fall. För när jag sedan pratade med en kompis på kvällen, hade jag redan glömt det. Jag var helt enkelt upptagen med en massa under hela veckan, som gjorde att tiden formligen rusade iväg.

 

Jag blickar bakåt då och tänker, t..t..t..tänk om resten av livet skall gå lika fort! Huuuuuuuuuu! Säger jag i så fall. Men det är så, vissa dagar, och vissa veckor går med en förfärlig fart utan att man kan få hejd på det.

 

Jag kommer ihåg hur drygt det var att vänta på mopedåldern, likaså till körkortsåldern för bil. Man tyckte att tiden gick med snigelfart. Annat är det nu, när man inte har någon speciell ålder att vänta på mer. Det skall ju möjligen vara pensionsåldern för alla dom som förvärvsarbeta då. Men för mej som redan är förtidspensionär är det ju inte så.

 

Men kanske gör även jag ett avstamp vid den åldern och flyttar hem min skrivarlya då, det vet jag inte ännu. Men jag tror att det är förståndigt att hålla på så länge man bara orkar. Det håller en levande på annat sätt.

 

Veckan som kommer blir lite lugnare tror jag. Det är nog bara något dikthäfte som skall sättas ihop. Det kommer inte att ta så lång tid. Utöver det är det bara mina sagor och annat som ta form lite sakta efter humör, arbetslust, och feeling.

 

Men nu skall jag sluta skriva här. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart mer igen.

 

Lasse

Ovido - Quiz & Flashcards