Alla inlägg under juni 2011

Av Lars Josefsson - 29 juni 2011 10:51

HEJ!

 

Jag skrev lite dikter för några dagar sedan, och jag tänkte lägga ut dom här i dag. Kanske tycker ni att dom är okej, jag vet inte, med det är sådant som märks.

 

Här dom i alla fall!

 

Midsommar

 

Det är midsommar, och det borde

vara soligt. Men inte alla midsomrar

blir som man vill. Huvudsaken är

att livet för en vidare, med dom

små nyanser som ger livet ny

krydda och livskraft,…….

Värdet att fortsätta leva.

 

När man är ung

 

När man är ung har man ingen aning om

hur snabbt ett liv egentligen  går.

Man tycker att man har en hel sjö

av tid att ta av, och att livet är ändlöst.


När man är ung vill man inte tänka på

att man en gång skall åldras och dö.

Då är det bara det absoluta nuet som råder

i ett vällustens behag.


När man vid trettio års ålder till slut

börjar inse, att man nog har åldrats lite,

och stressen och ångesten börja skrika

i själen om att skaffa barn i tid,

och att det nog annars är för sent.


När barnen börjar kalla en farbror, eller tant,

och man ställer sig framför spegeln och leta

efter rynkor och andra tecken på att man nu

är gammal.


Då kommer ångesten inpå en, den kryper in

under skinnet och vill inte försvinna. Då inser

man att livet nog inte är för evigt.

Man kommer då in i nästa fas av livet, där

accepterandet är ett måste för ens egen

överlevnads skull.


Livet går med en hiskelig fart.

Man lär sig att uppskatta dom små

nyanserna i livet mer och mer, och att sätta

värde på dom.


Det är också ett sätt att njuta av livet, i andra

värderingars vinkel.


© Lars Josefsson


I en stund


I en stund, jag sitter i en lund

och halvsover en stund.

 

Min mage är stor och rund,

och jag borde ut och gå en stund.

 

Min mage är god och glad, och jag

borde snart gå åstad med en

promenad.


Lasse

Av Lars Josefsson - 20 juni 2011 15:28

HEJ!


Det är måndag igen, och jag har jobbat med mina sagohäften hela dagen. Klockan är 15:12 för stunden, och jag börjar bli lite trött. Nu har jag äntligen kommit igång ordentligt med mitt förlag i alla fall, och det känns jättebra. Men att det skulle bli så många år mellan den sista sagan på nittiotalet fram tills nu hade jag aldrig kunnat tro.


Nå..ja, bättre sent än aldrig. I dag började jag och den andra författarinnan som har jobbat på mitt förlag sedan 1997 att planera nästa dikthäfte också. Antagligen skall det heta ”Höstdrömmar”. Men det är inte helt bestämt ännu.


Igår regn idag sol, det var ett lustigt sommarväder denna gång. Å skall man tro på vädergubbarna skall det bli mer regn i veckan. När jag tittar nu igen på väderkartan skall det i alla fall bli lite solglimtar då och då.


Hoppas nu bara att semestern har bra väder att erbjuda. Ja, ja, nog o vädret nu. Jag har många idéer om vad sagor skall handla om nu förtiden.


Om jag lägger ut frågan till er som läser min blogg, om vad en modern saga skall om? Skulle det vara kul om ni kommer med lite förslag. Antingen direkt här i bloggen, eller genom att skriva till sagoverkstaden@yahoo.se. Jag skulle bli jätteglad om ni kommer med lite förslag. Så gör gärna det.


Men nu måste jag jobba vidare här med allt denna dag. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.


Lasse

Av Lars Josefsson - 18 juni 2011 13:27

HEJ!


I dag är det lördag igen, och jag har inte gjort särskilt mycket alls denna dag. Det enda jag har åstadkommit är att skriva lite på en dikt som jag nog måste tänka ut en fortsättning på. Dikter är inte det bästa jag är på, får jag lov att säga.


Men man måste ju inte vara effektiv varje dag. Någon dag ibland måste man ju få ta det lugnt också tycker jag. Men vart har sommaren tagit vägen? Jag bara undrar, jag som trodde det skulle vara soligt och varmt denna årstid.


Men tids nog blir det säkert soligt och varmt igen får vi tro. Men i nästa vecka blir det inte så fint heller om man skall tro väderleksrapporten i alla fall. Illa det här tycker jag.


Men nä..hä, nu skall jag fortsätta med slappandet denna dag. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.


Lasse

Av Lars Josefsson - 15 juni 2011 13:59


Maskrosväder kanske?


HEJ!


I dag är det lite mulet och kallare tycker jag. Men vi får väl hoppas att det inte är slut på sommaren än. Tittar man på www.klart.se kan man se att det mest skall vara regnigt och mulet hela veckan. Men det ändrar sig säkert snart, får vi tro.


Nå..ja, inga ledsna miner för det nu. För några dagar sedan fick jag tag på en dator till som jag nu håller på att testa. Jag får se vad den går för. Som det ser ut nu verkar den vara okej i alla fall.


Skrivjobb finns det ju alltid bara man vill, så det är vad jag håller på med sådana här gråa dagar. Å då måste man ju inte ha dåligt samvete bara för att man inte är ute heller.


Hemma hopar sig städjobben, och snart är det dags att gå lös på det också. Så arbetslös blir man inte så lätt i vardagen ändå. Annars inget nytt under solen här i Gunnebo tycker jag. Allt är som vanligt.


Skulle bara säga hej! Jag finns. Ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.


Lasse 

Av Lars Josefsson - 12 juni 2011 15:12

HEJ!


Det är soligt och det är söndag. I dag har jag inte tänkt jobba allt för mycket som jag känner det nu. Jag skall bara sitta och skriva och ta det lugnt. Kanske på sin höjd att jag går en runda idag. Men bara om ”andarna faller på”. Så heter det väl. Inte heller. Men jag brukar skoja och säga så.


Nå..ja, jag får se hur dagen blir. På söndagar skall man inte jobba för mycket. Man skall bara göra det man själv vill. Det blir för jobbigt annars, om man hela tiden jobbar, utan att ta igen sig lite.


Problemet är bara, att jobbet med att skriva känns lika mycket som en hobby, eller en fritidssyssla. Då är det inte alltid så lätt att koppla av från allt, eller skilja på jobb och fritid. Att skriva är en livsstil, lika mycket som ett jobb.


Nu ha vi avhandlat det för denna gång. Mina kompisar är och testa boulebanan nu. Jag själv var och slängde ett par klot för en stund sedan.


Min kommentar blir, att det är en lätt bana. Underlaget är hårt vilket gör att kloten rullar väldigt lätt. Så jag får ändra taktik mot när jag spelade i Totebo, där kloten inte kommer lika långt med rullningen inräknat.


Men efter några omgångar tror jag att jag ha fått in en ny taktik även här. Men nu skall jag ut och röra på mig lite tror jag. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.


Lasse 

Av Lars Josefsson - 10 juni 2011 15:47

HEJ!


Ja..ha, nu är jag hela 56 år då. Det var värst vad tiden går fort. I förgår på min födelsedag hade jag Västervikstidningen hos mig som gjorde ett jättebra reportage om mig och mina sagor. Det var med i tidningen igår redan.


Nu är jag igång igen med min utgivning av sagor. Det känns jättebra tycker jag. Det hann gå från 1999 då jag gav ut den sista sagan, fram tills nu innan det var dags igen. Alldeles för länge tycker jag då. Men under tiden hjälpte jag ju en dam att ge ut ett antal dikthäften istället. Så helt sysslolös har jag ju inte varit för det.


Men det här kändes som en milstolpe för mig tyckte jag. Jag skall leta upp fler människor som tycker det är roligt att skriva och rita bilder, som jag skall utbyta lite nya idéer med den närmaste tiden.


Jag måste sätta lite speed nu tycker jag. Det här är roligt att hålla på med. Men nu skall jag börja med annat en stund. Så ha det nu bra alla hopa så skriver jag snart igen.


Lasse

Av Lars Josefsson - 5 juni 2011 12:04

HEJ!


Det är soligt och varmt denna dag, och det blir nog stekhett framåt eftermiddagen kan jag tro. Kanske får vi en lika het sommar som förra året. Det märker vi. Man skall inte klaga på sommaren, jag vet, med det är ju för tur att det finns skugga någonstans ibland i alla fall.


Det ”bästaste” med somrar är i alla fall att man slipper klä på sig en massa kläder för att inte frysa. I dom få stunder man kan tycka att det är för varmt kan man ju sätta sig i skuggan då.


Jag är lite rastlös idag, och jag vet inte hur jag skall hinna med allt jag vill. Även Lassar kan bli rastlösa. Det händer inte så ofta i min ålder som det gjorde när jag var ung. Men någon enstaka gång händer det även gamla gubbar i 56 årsåldern. Ja, usch då, det tänkte jag inte på. Herre gud jag fyller ju snart 56 år. Oj då!


Tänkte inte på det allra först. Nä…e, kan jag känna då. Milda makter, nu är jag ju snart sextio år då. Huuuuuuuu! Då. Att det bara kunde gå så här. Åren har skenat tro jag. Ja..a, åtminstone känns det så nu.


Men nu skall jag inte deppa ihop för det. Ålder är i alla fall en av de få saker här i livet som är rättvist. Åren går lika fort för alla, även om det kan upplevas på olika sätt.


Men nu skall jag fortsätta med sagoskrivandet eller nått. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.


Lasse

Av Lars Josefsson - 3 juni 2011 17:02

HEJ!

 

Efter en dag av administrativ arbete med pliktexemplar till kungliga biblioteket och alla universitetsbibliotek är jag ganska nöjd faktiskt. Nu är det bara resten kvar, det vill säga att göra reklam för mina sagor och se till att dom kommer ut som dom skall. Det är vardag idag, och därför passade jag på att göra det som tiden räckte till.

 

Klockan är 16:57 för stunden, och jag börjar bli lite trött efter allt pysslande denna dag. Så mycket mer lär det väl inte bli, kan jag tänka mej. Det är varmt, och det har varit jättevarmt här i Gunnebo hela dagen.

 

Annars inget nytt under solen här. Jag får se om jag hinner, och orkar skriva lite i morgon också. Så ha det bra nu alla hopa!

 

Lasse

Ovido - Quiz & Flashcards