Alla inlägg under november 2011

Av Lars Josefsson - 30 november 2011 11:02

HEJ!

 

Ja..a, som överskriften lyder, solig med lite blåst, tycker jag passar in på en sådan här dag. Det är den sista november idag. Å i morgon är det den första december redan. Det var värst då. Snart är det ju julafton. Nå..väl, det skall bli kul att se om detta årets julkalender blir bra.

 

Förra året tyckte jag inte det allra först, men efter att ha satt mig in i händelserna mer tyckte jag att den bara blev bättre och bättre. Skådespelarna var riktigt duktiga tyckte jag.

 

Å det var kul att se bilder bakom kulisserna hur arbetet med kalendern hade tagit form. Nu skall vi se hur året kalender bli. Det skall bli jätteroligt tycker jag. Själv är jag ju en sagonisse, så jag tycker sådant är roligt.

 

För övrigt tror jag inte att jag någonsin kommer att bli stor. Jag säger som Martin Ljung sade för länge sedan. ”Redan som barn var jag en liten gosse”. Å det har fört mig framåt i livet. Den dagen barnasinnet sviker mig. Då är det dags att kasta in handsken tycker jag.

 

Sista tidens pysslande med ett litet besökande barn här, som jag och en kompis till mig har målat tomtar tillsammans med, och suttit framför datorn med också  för att titta om spel, och målarböcker för barn har gjort att det inte har blivit lika mycket  med skrivandet på ett tag.

 

Men jag hinner snart ifatt. Jag får ju hur mycket nya idéer som helst genom att bara lyssna på barn. Så det har gett mig mycket nya sagoteman och annat som jag kan spinna vidare på sedan.

 

Nog om detta nu. Nu skall jag skriva vidare denna dag, så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 27 november 2011 09:37

HEJ!

 

Ja..a, det var hemskt vad det blåser idag. Tur att jag inte skall åka någonstans idag. Det är den första advent idag redan, och året börjar närma sig sitt slut. Men visst ja, lite jul skall vi ju ha först, så var det ju.

 

Tur att vi inte ha Euro som valuta nu när det är så ostabilt som det är. Men jag röstade nej den gången det frågades om vi ville ha det.

 

Nog om det nu. Hoppas att det blir mildväder ett bra tag till. Jag är ju ingen snöälskare precis. Men sådan tur har vi antagligen inte. Jag håller på att spåna på ett tema till julsagan jag har planerat att lägga ut här sedan. Å jag har kommit en bit på det nu.

 

Men jag tänker inte avslöja än vad det kommer att bli. Men temat är hämtat ur en händelse i min omgivning som jag har funderat väldigt mycket över. Nog om det nu. Annars blir det inte spännande.

 

Jag satt och spelade lite roliga spel på Facebook igår. Det var himla skoj tyckte jag. Men så kom jag på att dom datorer jag har inte är så snabba så det stör precis.

 

Jag har en jag kan laga om jag vill, som är betydligt snabbare. Jag får väl sätta lite speed och fixa det nu då. Men jag har inte varit på Facebook så mycket förut. Jag har mest bara hängt med där. Kanske blev jag lite biten av det igår i alla fall.

 

Men det är ju ett bra sätt att hålla sig uppdaterad, med vänner, och vad som händer hela tiden. Så jag kanske skulle var där lite mer i fortsättningen. Nå..ja, klockan är 9:32 nu, och jag funderar på att fixa något att äta. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 23 november 2011 13:24

HEJ!

 

I dag är det onsdag igen, himmel vad tiden går fort tycker jag. Det var ju nyss måndag känns det som. Det är mulet och grått idag, och det ser inte ut att klarna upp.

 

Planerna för dagen är inte så många. Jag får besök idag eventuellt av en dam som skall lära sig skriva i Word. I övrigt är det bara det gamla vanliga med mitt eget skrivande. Jag gör inte så många knop idag, bara för att det är så mulet och mörkt. Jag tycker man blir lite slö av vädret faktiskt.

 

I morgon är det precis en månad kvar till julafton. I år blir det nog rätt lugnt med mitt julfirande tror jag. Som läget är nu har jag inte planerat in något särskilt. Antagligen blir jag då ensam med mina katter på julafton i alla fall. Å då skall givetvis mina katter få lite julskinka. Det brukar dom alltid få under julhelgerna. Man skall skämma bort sina katter lite ibland tycker jag.

 

Å naturligtvis skall jag se Karl-Bertil Jonssons julafton, och Mr Scrooge. Jag tycker det är sevärda filmer under julhelgen.

 

Något som jag också har tänkt mycket på dom sista dagarna, är att skriva en julsaga och lägga ut här i bloggen på julafton.

 

Jag har under året som har gått träffat många människor i väldigt olika situationer, och jag har funnit att allt fler och fler har det svårt med tillvaron i takt med att samhällsklyftorna har blivit allt större och större.

 

Inte var det så här man hade drömt om att få det i vårt land, som faktiskt hade det rätt bra under en tid. Jag är ingen politiker, och jag är inte särskilt intresserad av politik heller. Men för den sakens skull kan jag ju vad som förändras i vårt samhälle hela tiden.

 

Nå..ja, nog om det nu. Jag skall försöka spåna lite på nya sagor, dikter och fantasy en stund. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 20 november 2011 15:48

HEJ!

 

Ja..a, jag är lite febrig och förkyld denna dag. Men det är säkert sådant man får stå ut med denna årstid. Det har regnat och varit grått hela dagen lång, och jag har varit hemma ganska länge innan jag gick hit till min skrivarlya idag.

 

Klockan är för stunden 15:38 när jag skriver detta. I morgon har jag lovat att hjälpa en dam med sin dator hemma hos henne. Jag skall vara där redan vid elva i morgon. Så jag får se till att få fart på morgonens alla bestyr med att skriva, och annat där hemma innan jag ger mig iväg.

 

På eftermiddagen skall jag lärare åt en annan dam med datorkunskap. Så det finns lite att göra även i morgon. I övrigt är det bara lite jobb med att skriva ut lite nya dikter som en dam har gjort, och som hon vill ha hemsänt via den vanliga posten.

 

Jag brukar försöka vara lite social mot människor jag känner. Å det är bara roligt att kunna vara till lite hjälp. Men idag är det ingen fart på mig alls. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse 

Av Lars Josefsson - 17 november 2011 12:24

HEJ!

 

Egentligen skulle jag ha skrivit här i bloggen redan igår. Men de var alldeles för mycket att stå i. I dag har jag suttit och svarat på en massa mail, och tiden har formligen rusat iväg. Plus att jag har hjälp en kompis med sitt skolarbete.

 

I morgon är det dags att handla igen. Då får jag lite pengar så jag kan fylla på förråden igen för nästa månad. Ja..a, det finns alltid att göra bara man vill. Jag måste köpa en ny färgpatron till skrivaren nu också. Den gamla är alldeles slut.

 

Det behövs för att kunna skriva ut alla kvitton nu när jag betalar mina räkningar. Plus att jag skall skicka en massa nya dikter åt en jag hjälper för stunden. Livet går som på räls nu ett tag tycker jag.

 

Å ja..a, snart är det ju jul nu också. Det var värst!

 

Det är grått och kallt idag. När jag kollade tempen alldeles nyss vara det bara 4 plusgrader. USCH OCH FY!

 

Då är det kallare än i mitt kylskåp. USCH! Men sånt är livet, man får klä på sig lite extra nu istället. Men egentligen skall man inte klaga. Sverige är ändå ett bra land tycker jag. Så lite får man stå ut med.

 

Vi är ju ändå förskonade från väldigt mycket i här i vårt land. Jag tänker på jordbävningar och andra naturkatastrofer. Så lite vinter skall jag väl stå ut med då, då.

 

Skulle egentligen bara skriva HEJ! Jag finns! Ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse 

Av Lars Josefsson - 13 november 2011 10:43

Söndag igen

 

Ja..a, det är söndag igen, och veckan som gick vet i tusan vad den försvann. Tiden gick alldeles för fort. Klockan är 9:59 nu när jag börjar skriva. I köket står maten på spisen, så jag får springa här emellan datorn och spisen. Men jag har ofta så om morgnarna. Det är mycket jag vill hinna med innan jag går till skrivarlyan varje dag.

 

För en liten runda dit ner får det lov att bli, även att det är söndag. Om det sedan blir så mycket gjort är en annan sak. Nu börjar vintern smyga sig på har jag märkt. Vid klockan sju på morgonen igår var det -1 grader. USCH DÅ!

 

Men jag hoppas att det inte blir en lika tidig vinter som förra året. Men nog om det nu. Det börjar närma sig jul nu, och affärerna runt om har börjat julpynta för länge sedan.

 

Men någonstans är det ett litet avstamp från det vanliga arbetet med julfirandet som är bra.  

 

Det är kallare ute, man äter god mat, och man träffar dom närmaste. Så helt fel är det ju inte, även om det alltid kostar en massa extra pengar med jul. Men herre gud, man lever ju bara en gång. Så lite måste man ju unna sig tycker jag.

 

Värre är det med alla ensamma människor nu i juletider. Jag tycker verkligen synd om dom.

 

Själv blir jag nog ganska mycket ensam antagligen. Men jag kan tycka att det till och med kan vara skönt att få vara lite för mig själv med mina katter och allt julpyssel. Men helt ensam under jul kommer jag nog inte att bli. Någon av dagarna träffar jag säkert någon, nära i alla fall.

 

Sen har vi ju Karl-Bertil Jonsson på julafton, och så alla tecknade filmer som jag nog aldrig blir för stor för att titta på.

 

Men min värsta jul jag någonsin har upplevt var någon gång på åttiotalet, då jag varken hade tv, eller någon julmat hemma, och dessutom var alldeles ensam. Jag bodde i Kalmar på den tiden, och jag tyckte det var ruskigt synd om mig själv minns jag.

 

Det enda i matväg jag hade var spaghetti och köttfärssås. Då kunde jag hålla mig för skratt skall jag säga. Det var inte så roligt. Men en sådan jul hoppas jag verkligen slippa uppleva en gång till.

 

Men nu skall jag sluta skriva här, så ha det bra nu alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 9 november 2011 10:14

 

HEJ!

 

Ja..a idag var det dimmigt så lång ögat kunde når vid sjutiden på morgonen. Nu då klockan 9:32 ser det möjligen lite bättre ut. Solen gör hela tiden försök att bryta igenom.

 

Juholts debatt om barnfattigdomen i Sverige är ganska alarmerande tycker jag. När jag var i trettiofemårsåldern minns jag mina kompisar och hur deras barn hade det. Detta var på nittiotalet, och redan då började detta bli allt vanligare i vårt land.

 

Jag minns barn som växte upp då, och som minsann inte hade det så lätt. Problemet tycks ha blivit större fram till nu, och detta gör ont att se. Jag blev glad över att det nu har startats en insamling till fattiga i vår stad, och att någon äntligen har uppmärksammat detta.

 

För det mesta hör man bara talas om insamlingar till fattiga människor i andra länder. Å jag har alltid tänkt, varför gör inte fler något åt dom problemen vi har runt oss. Det skulle ju prioriteras mer tycker jag. Därför blev jag jätteglad när jag fick veta om insamlingen i Västervik.

 

Sverige var under ganska lång tid ett land med ordning och reda på. Jag minns inte så mycket om sådana här problem när jag själv växte upp på 60 och sjuttiotalen. Då hade vi det rätt hyfsat tycker jag.

 

Vad jag mer kan minnas var att man då hjälpte varandra mer än vad man gör  idag. Å det är synd  att det har blivit så här tycker jag. Var det någon familj som hade det lite knackigt med det ena och det andra, fanns det alltid grannar som ryckte in som hjälp.

 

Så borde det vara idag också, mer än vad det är nu. Ja, ja, nog om detta nu. Det var bara lite tankar som poppade upp när jag satt här framför datorn.

 

Nu får ni ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 6 november 2011 08:40

HEJ!

 

Nu har jag två kompisar jag skall hjälpa med att ge ut det dom skriver. Jag tycker det är jättekul att få göra det. Att skriva är mitt liv, det har jag ju skrivit förut också. Å det är precis så det är för mig.

 

Det är mulet och grått denna morgon här i lilla Gunnebo, då klockan är 8:26. Vi får väl hoppas att det klarnar upp framåt dagen. Mina luftrör trivs inte så bra i detta vädret. Det händer då och då att jag behöver Bricanyl för klara det. Men det funkar, så det är inte så farligt.

 

Men hellre lite klarare väder, eller någon minusgrad. Då är inte luften så blöt som nu. Nå..ja, det är sådant man får leva med om man är 56 år. Det är inte som det var när jag var tjugo precis.

 

En av ungarna jag har följt under årens lopp fyllde hela 25 år den 4 november nu. Himmel, tänkte jag vad tiden har gått fort. Det är inte lustigt att jag själv har åldrats lite på vägens gång.

 

Denna dag skall jag använda till att skriva nu på förmiddagen tänkte jag. Sedan skall jag bara ta det lugnt resten av dagen. Det är ju söndag idag, och söndagar behöver man ju inte göra så mycket tycker jag.

 

Innan nu på morgonen har jag svarat på några mail som jag inte hann med igår. Så nu är jag ifatt snart tycker jag. Nå..ja, nu får ni ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Ovido - Quiz & Flashcards