Alla inlägg under juli 2011

Av Lars Josefsson - 31 juli 2011 10:15

HEJ!

 

I morgon börjar allvaret för dom flesta med jobben igen. Även för mig blir det en sakta övergång med lite mer strikta arbetsvanor med mitt skrivande. Även om jag i och för sig skulle kunna låta bli att jobba med något. Så skulle det vara väldigt nerbrytande på sikt. Alla människor måste ha en sysselsättning, och att få känna sig behövd på ett eller annat sätt.

 

Juli har varit rolig på många sätt. Jag har varit ute och rört mig mer än annars, och jag har kopplat av med vänner. Detta ger mig nya krafter att jobba under den närmaste tiden, innan det blir en ny vår, och en ny sommar på nytt igen.

 

Men usch då vad länge det är till dess. Tur att sommaren inte är riktigt slut än. Så än finns det tid att njuta av vädret som tur väl är. Det är ju bara augusti i morgon. Det brukar ju vara fint en bra bit in i oktober i alla fall.

 

Jag kollade i mina väderprognoser igår, och fann att vintern började ganska tidigt förra året. Det var den 23 november det hela startade. Men nä..hä, känner jag nu då. Det vill jag inte ens tänka på mer på nu. Men hoppas att det inte startar lika tidigt i år alla fall.

 

Nu skall vi njuta av den tiden som återstår av sommaren tycker jag. Så nu glömmer vi dessa trista prognoser. I övrigt är allt lugnt i lilla Gunnebo, och allt flyter på som vanligt.

 

Jag skall in till stan i morgon och göra lite ärenden tänkte jag. Men idag skall jag bara ta det lugnt hela dagen lång.

 

Ha det bra nu alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 27 juli 2011 10:51


HEJ!

 

Att inte vara uppkopplad, är det stående skämtet nu förtiden. Men det menas att man inte har en verklighetsnärvaro i ett sammanhang. Att skriva av sig är som en läkande kraft. Det vill jag på det bestämdaste påstå.

 

Jag tror att det är till hjälp för dom flesta faktiskt. Man behöver inte kunna skriva fint eller ordentligt. Det är inte det som betyder något. Det är skrivandet i sig som har en läkande kraft. Just att ventilera allt som finns i tankarna bara för sig själv i ens privata dagbok, är till stor hjälp för att kunna gå vidare då det känns svårt eller trögt i livet, men också i glada situationer.

 

Just i dessa tider med Norges tragedi med väldigt många döda, då sorgen, och smärtan är som störst, kan det vara en bra väg att få skriva av sig då det inte finns någon att prata av sig på, eller med.

 

Man kan gå tillbaka till det man har skrivit efteråt om man vill. Men det är inte alls nödvändigt. Det är skrivande som är viktigt. Att få ut allt det man känner inom sig. Det kan vara vrede, eller kan det vara sorg, och det kan vara tankar man vill behålla för sig själv.

 

Naturligtvis har man rätten att behålla det för sig själv för alltid, och aldrig låta någon annan läsa det man skriver. Det är ens allra privataste värld. Man kan välja att behålla det inför framtiden, och man kan också välja att kasta bort det om man tycker det känns bäst. Men just att få skriva av sig i alla situationer är en läkande kraft.

 


Tro mig, jag har gjort detta sedan 1987 nu varje dag. Så jag vet att det funkar. Men nu skall jag sluta skriva här och gå vidare med annat denna dag. Så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.


Lasse

Av Lars Josefsson - 25 juli 2011 15:33

HEJ!

 

Det är några dagar sedan jag skrev sist, men denna händelse i Norge har gjort mig helt stel av förfäran och sorg. Jag hade aldrig kunna tro att något sådant skulle hända i vår del av världen.

 

Men kanske kan vi efter all sorg i både i Norge och Sverige börja svetsa oss samman ännu mer, och börja bry oss mer om varandra. Kanske kan vi nu börja måna om att värna om demokratin mer än någonsin i våra länder efter denna hemska händelse.

 

Det kan inte sägas tillräckligt om denna händelse. Men jag tror att sorgen berör oss alla både här och i Norge.

 

Det om detta, sista dagarnas åskväder har också gjort att jag inte har skrivit så mycket i bloggen. Men nu börjar det klarna upp ordentligt snart tycker jag med både värme och sol.

 

I nästa vecka går många tillbaka efter semestern, och jag hade nog önskat lite bättre väder åt alla semesterfirare kanske. Men vad gör man? Väder går inte att påverka.

 

Min semester har varit bra tycker jag. En kompis från Kalmar har varit på besök, och vi har prata om allt möjligt, plus att vi har varit i stan och surrat runt lite. Nu startar snart jobbandet igen även för mig med mitt skrivande.

 

Ha det bra alla hopa, så skriver jag snart mer igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 21 juli 2011 15:02

HEJ!

 

Jag tycker man blir lite trött av detta regnande hela tiden. Det är mörkt ute, och det hänger åska i luften. Kollar man på väderleksrapporten skall det ju komma in ett åskväder över Västervik och Gunnebo. Så det är vad vi har att vänta nu.

 

När jag kollar bort mot boulebanan ser jag fyra entusiaster som spelar trots detta dåliga väder. Det tycker jag är kul. Den har blivit väldigt uppskattad här i sommar faktisk.

 

Men så mycket skrivande har det inte blivit dom sista dagarna. Jag tycker att all energi har runnit av mig bara för att det är så grått och trist ute. Där ser man vad ljuset har stor inverkan på oss. Så fort det blir mörkt ute blir man trött och dåsig. Man får nästan lusten att bara ta en tupplur istället för att göra någon nytta.

 

Men än är inte sommaren slut får vi hoppas. I nästa vecka kommer säkert solen fram igen. Men när jag ser detta väder, tänker jag på alla stackars semesterfirare. Det här var inte vad dom hade hoppats på, är jag säker på.

 

I morgon tidigt som sjutton, det vill säga vid sju. Det är tidigt för mig. Då skall jag tvätta. Då åskar det säkert, och regnet står som spön i backen. Ja..a, det vill säga i värsta fall.

 

För att tvätta måste jag gå från det huset jag bor i, fram till nästa hus som ligger i samma rad av hyreshus. Då gäller det att jag går fort så jag inte blir blöt. USCH DÅ!

 

Nä..e, nu skall jag sluta gnälla och klaga på allting. Snart blir det säkert fler soliga dagar. Så det ordnar sig nog med det.

 

Ha det bra nu alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 18 juli 2011 15:46

HEJ!

 

Attans regnande idag då, och inte ser det bättre ut om man tittar på väderkartan heller. Men vi får väl hoppas att det blir bättre nästa vecka då. Men sådana här ruggiga dagar är rätt bra ibland ändå.

 

Då får man tid till att tänka mycket på olika saker. Under dom sista dagarna har jag både kommit på diktteman jag vill jobba med, plus teman till sagor och fantasy.

 

Men under dom sista dagarna har de också varit mycket praktiska sysslor att gå lös på som städning och att handla i stan. Hela förmiddagen gick åt till att betala räkningar och så där. Men det är skönt när det är gjort sedan.

 

Då slipper jag tänka mer på det. Det är ju den 18: onde idag, och jag får min pension idag. Så jag tänkte som så, att det är lika bra att få det gjort med en gång, så är det fixat sedan.

 

Det blir ju varken mer eller mindre pengar över för att man väntar. Sådant vet man ju i förväg vad som skall betalas. Men samtidigt kan ja ju tycka då att det livet jag har som förtidspensionär inte är så fett. Det skulle ju vara önskvärt om den nivån höjs för den gruppen jag tillhör.

 

Men det är som det är med den saken, det är bara att finna sig i det man har. Så inget mer om det nu. Men jag får väl säga som jag alltid brukade säga förr i tiden. ”Det kunde säkert ha varit värre”.

 

Men nu skall jag försöka göra något vettigt av alla dom kladdarna jag har med dikter och sagor. Så ha det nu bra alla hopa så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 13 juli 2011 13:35

HEJ!


Det är onsdag igen, och jag har nyligen satt mig ner för att skriva lite i bloggarna. Det är mulet och grått denna dag, men det gör inte så mycket. Jag tycker vi har haft fint väder en lång tid nu. Å varje dag kan det ju inte vara sol.


Det kan till och med vara lite skönt med skugga och svalka ibland. Det mobila Internetet har inte varit det bästa under denna vecka här i Gunnebo. Det har knappt gått att komma ut på nätet. Å när det har gått att komma ut, har det varit segt som bara den.


Jag hoppas att det snart skall bli bättre så jag kan blogga och göra allt som jag brukar igen.


Jag har börjat få lite mer kontakter och kompisar i min omgivning nu. Det tycker jag är kul. Även gamla skruttiga gubbar som mej behöver vänner omkring mig. Jag har eventuellt hittat en bildillustratör ytterligare till mina sagor nu också. Det tycker jag är kul.


I nästa månad börjar nog arbetet med att sätta nästa dikthäfte med Guie Roswall också. Så det händer i alla fall lite positiva saker här nu. Nå..väl, jag skulle bara skriva några rader denna dag. Å jag önskar er alla en riktigt trevlig semester nu.


Lasse

Av Lars Josefsson - 10 juli 2011 16:08

HEJ!


Det är sommar och det har inte blivit mycket gjort dom sista dagarna nu. Det är varmt om dagarna, och jag har inte orkat göra så mycket ett tag. Men å andra sidan gör det inte så mycket. Folk skriver inte så mycket nu under sommaren, och det har inte varit så mycket jobb i förlaget heller denna månad.


Det blir mest bara lite dagboksanteckningar varje dag, plus att jag skriver lite väderprognoser och så där. Mer än så behöver jag inte göra nu under denna månad. Alla har ju dessutom semester och är inte ens hemma.


Så jag har inte dåligt samvete för att jag nu äntligen slappar lite om dagarna. Jag själv har inte så mycket pengar denna gång att jag kan ut och åka eller röra på mig så mycket. Det blir mest här omkring denna semester för min del.


Under ett par dagar i slutet av veckan som gick var det fel på tre av dom mobila länkarna som är till Internet här i området, och jag kunde därför inte komma ut på Internet som jag ville. Det var lite irriterande får jag lov att säga. Men nu är det lagat igen.


Jag fick reda på att det hade varit problem över hela Kalmar län under samma period. Så det var kanske åskan som hade ställt till det i vanlig ordning. Jag vet inte så noga. Huvudsaken är att det funkar nu igen.


Men nu skall jag börja med annat en stund, så ha det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.


Lasse

Av Lars Josefsson - 7 juli 2011 17:32

HEJ!


Ja har varit lite på vift nu i några dagar, och har inte hunnit skriva något. Men nu börjar allt bli som vanligt igen. Det är sommar och sol, och det är riktig skönt tycker jag. Därför har jag tillåtit mig själv att ta det lite lugnt också.


Även ”Lassar” har ett behov av att bara göra ingenting ibland. Sommaren är kort, och det gäller att njuta medan den är här. Ju fler glada minnen man bär med sig till vintern sedan, ju lättare är det att orka med den.


Midsommar har redan varit, och det har vänt mot mörkare tider igen. USCH! Man vill verkligen inte tänka på det. Så nu gäller det att bara ta det lugnt och göra det man vill, nu är man äntligen kan vara ute och röra på sig.


Lite skrivande blir det naturligtvis ändå. Det blir många lediga stunder att bara sitta med sitt block och penna. Jag har nämligen ingen bärbar dator jag ta med överallt. Men det går rätt bra ändå tycker jag.


Men nu får ni ha det bra alla hopa, så skriver jag snart igen.


Lasse

Ovido - Quiz & Flashcards