Alla inlägg under januari 2011

Av Lars Josefsson - 30 januari 2011 17:51

HEJ!

 

I dag är det söndag igen, och jag har nyligen tagit bort en gammal blogg som jag ändå inte använder. Jag tycker att denna bloggen räcker, så jag inte splittrar upp mig för mycket med allting. Veckorna är ofta väldigt krävande med alla sysslor med datorservice och annat som står på listan.

 

Några sagor eller fantasy har det heller inte blivit skrivet på ett tag. Det har varit alldeles för mycket att göra hela tiden. Men i kväll hade jag satt mig för att jag skulle skriva några rader i alla fall.

 

Det har varit jättefint väder ute idag med sol. Ja..a, för nog märks det redan att det håller på att bli ljusare ute. Strax efter klockan sju varje morgon kan jag se att solens ljus sakta smyger sig på. Det tycker jag är superskönt faktisk, då vet jag, att nu är våren på väg.

 

Annars inget nytt i lilla Gunnebo, allt lunkar på i sitt vanliga lugn. I morgon skall jag lägga ut lite fler lappar i affären om min verksamhet. Dom jag lade ut sist har redan tagit slut. Å det har börjat ringa folk från överallt här i trakterna. Det är kul tycker jag.

 

Förhoppningsvis blir det lite lugnare nu i veckan så jag hinner med att skriva lite mer i bloggen här. Jag kan ju använda lediga stunder mitt på dagarna för att skriva lite. Men nu får ni ha det bra alla hopa, skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 26 januari 2011 15:20

Hej allahopa!

 

Det var nu ett tag sedan jag skrev något i denna bloggen igen. Men för att börja med helgen som gick hade jag besök av 4 ungdomar vars föräldrar jag lärde känna när jag bodde på Öland. Men då var dessa ungdomar väldigt små. Men det är dom inte i dag. Alla är runt 24 år redan.

 

Men detta får mig också att förstå, att under den tiden måste jag ju rimligen ha blivit 24 äldre även jag. Himmel vad tiden går fort tycker jag då, som kan blicka tillbaka i tiden.

 

Nu är det vardag igen, och jag har suttit med en massa tråkigt bokföringsjobb under gårdagen. I dag är det lite lugnare igen, och jag har bara tagit det lugnt. Det har inte varit några kunder i min datorverkstad ännu så länge denna dag. Men däremot i bokförlagsavddelningen finns det jobb att göra, bara jag vill.

 

Dom jobben skall jag försöka börja med senare, kanske på fredag, eller i början av nästa vecka. Det hela handlar om att boka ett första besök i ett nytt tryckeri i stan. Så det måste planeras  ordentligt innan.

 

I övrigt är allt lugnt denna dag. Det är grått och mulet här i lilla Gunnebo, och det är lite småkallt ute. Jag gjorde den positiva upptäckten i dag på morgonen, att det faktiskt börjar ljusna redan vid kvart över sju nu om morgnarna. Det får mig att längta till våren och sommaren igen.

 

Men för att säga något positivt om datorverkstaden som jag nu mer har öppet mellan kl. 12:00 och klockan 17:00 varje dag, har det börjat ringa en massa kunder om alla möjliga datorproblem. Det verka har spridit sig ganska snabbt att jag nu har denna verkstad. Det tycker jag är positivt.

 

Men nu skall jag inte dröja lika länge innan jag skriver nästa gång. Så har det nu bra alla hopa så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 13 januari 2011 14:57


HEJ!

 

I dag är det torsdag igen, och jag har nyligen satt mig framför datorn för att skriva lite i bloggen. Klockan är 14:33 för stunden, och jag har haft ett besök av en kund på förmiddagen. Men i övrigt har det varit lugnt denna dag.

 

När jag var i affären idag lade jag ut lite lappar om mitt datortek för äldre människor. Det finns en liten fikahörna där med bord och stolar. På ett av borden lade jag några stycken av dessa lappar. Så jag får se om det ger något resultat.

 

Men i övrigt är det en ganska smal väg att marknadsföra sig med enbart ett bokförlag. Jag har en fast kund till förlaget som regelbundet ger ut sina dikthäften. Men nu är det dags att både marknadsföra min datorverkstad och mitt datortek.

 

Att inte vara på den öppna arbetsmarknaden på allvar med antingen en anställning eller företag som ger full sysselsättning och uppehälle, gör att man tappar så mycket av den sociala kontakten med omvärlden. Så för mig känns detta som ett steg i rätt riktning så jag kan skapa ett social nätverk där jag bor nu.

 

Innan bodde jag i ett litet samhälle som heter Totebo. Men kände att jag ville bo närmare civilisationen och flyttade därför till Gunnebo som är en förort till Västervik. Här trivs jag mycket bättre, och kan nästan när som helst ta antingen bussen eller den lånebil som finns för oss som bor här, till stan som ligger 9 kilometer härifrån.

 

Men för den som undrar, är jag från början uppvuxen i staden Nybro som ligger 3 mil väster om Kalmar. Där bodde jag fram till 1983 då jag var 28 år. Sedan har jag bott på Öland i 14 år innan jag kom till Västerviks kommun.

 

Så jag har i hela mitt liv hållit mig i Kalmar län i alla fall, men rört mig lite hit och dit under årens lopp. Nå..väl, nu har jag använt lite mellantid till att skriva lite i min blogg denna dag.

 

Så har det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 10 januari 2011 14:59

HEJ!


Det är måndag, och jag har nyligen satt upp en lapp i affären här i Gunnebo om att jag har en dator till att surfa på för äldre människor som vill lära sig lite om Internet. Vi får se om det är någon svarar, ringer, eller rent av kommer hit för att testa den närmaste tiden.


Man måste ju testa för att få veta om det finns människor som vill lära sig Internet, men som kanske känner sig osäkra, men skulle vilja försöka lära sig om dom får lite hjälp med detta.


Men jag tänker i första hand vända mig till dom äldre, eftersom jag själv är 55, snart 56 år nu. Att ha ett datortek för alla åldrar tror jag inte skulle vara något för mig.


Det är för mycket pass med, och jag är inte ung längre, och kan därför inte hantera alla situationer som detta skulle innebära. Så nä..e, jag håller mig till äldre människor tror jag.


Jag har inte skrivit på några dagar nu. Men det beror på att jag har haft alldeles för mycket annat som har legat efter både här i skrivarlyan, och hemma.


I dag har jag satt upp en lapp om mina öppettider för första gången sedan jag började med min verksamhet här i februari förra året. En av anledningarna till jag inte har gjort det, är att jag inte har haft klart för mig förrän nu, med vilken inriktning jag vill ha på verksamheten.


Jag menar om det bara skall vara ett bokförlag eller om det skall innefatta mer. Jag har fram tills nu en liten datorverkstad, och skall nu även försöka hjälpa äldre med att ta steget ut på Internet.


Vidare skall jag även kunna ta beställningar på olika trycksaker, typ visitkort, fakturor och andra sorters blanketter. Det är beställarens fantasi som sätter gränserna.


Det är mycket pyssel med att starta upp en verksamhet tycker jag. Alldeles nyss var det en man som ringde och undrade om jag kan fixa ett virusskydd på hans dator. Jag svarade, att visst, det kan jag fixa. Så han kommer vid klockan 13:00 i morgon.


Så det rullar på lite hela tiden, men det är inget drag på det än. Med tanke på att jag är en gammal skruttig förtidspensionär, så tycker jag nog att det är rätt bra om jag kan hitta på någon sysselsättning som ger mig en livsuppgift och något att göra i vardagen.


Men nu skall jag börja med annat denna dag. Så har det nu bra alla hopa. Så skriver jag snart igen.


Lasse

Av Lars Josefsson - 3 januari 2011 15:51

HEJ!

 

Det är den tredje januari idag, och jag tycker nog det känns rätt bra att vecka nr. 1 har börjat, och alla vardagar kan börja rulla på igen som vanligt. Dagen har börjat med lite dagboksskrivande i vanlig ordning, men nu börjar jobbet på allvar att göra min verksamhet lönsam, och att skapa ett bra koncept med idéer som kan förverkliga detta.

 

Jag bor i ett litet samhälle som heter Gunnebo, och som är en förort till Västervik. Kanske finns det inte så många lycksökare som vill ge ut egna böcker här. Men nog skulle jag kunna göra visitkort och andra sorters publikationer åt folk som behöver hjälp med sådant.

 

Funderingar som att starta ett IT-kaffe har också funnits med på listan. Jag tänkte rigga upp några datorer för att hjälpa äldre människor med att surfa på nätet och lära sig lite om datorer, och till en human kostnad.

 

Funderingar har också funnits att göra en liten reklambroschyr där jag beskriver min verksamhet och vilka arbeten folk kan få hjälp med och så vidare. Att vara för smal i utbudet håller inte. Så nu måste jag sätta mig i tänkarstolen och fundera ut ett bra koncept snabbt som ögat.

 

Under detta år måste jag också försöka hitta en bildillustratör, eller helst två, så jag har lite att välja mellan.

 

Jag har också funderat på att ta lite bilder från trakten där jag berättar vad som händer här i samhället och lägga ut här i bloggen.

 

Har någon en bra idé är ni välkomna med tips och förslag om idéer. Men nu måste fortsätta med annat här denna dag. Så har det nu bra alla hopa, så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Av Lars Josefsson - 1 januari 2011 15:26

HEJ!

 

Så var det ett nytt år igen då. I går satt jag hemma och firade nyår tillsammans med mina katter Rakkis och Snuttan. Men så hemskt var det nu inte att vara ensam. Under kvällens lopp hade jag fullt upp med att svara på alla nyårshälsningar som kom via sms. Så det kändes inte så ensamt.

 

Idag har jag vilat ganska mycket efter gårdagens uppesittande, och jag har bara skrivit lite dagbok hemma, och några ord i dagboken i skrivarlyan. Så det har inte varit alltför mycket aktivitet på mig idag.

 

Men det är ju bara nyårsdagen än, så att börja jobba med någonting nu vill jag inte. Det får vara tills på måndag nu tycker jag. Men att skriva kan jag inte låta bli i alla fall. Det är som ett livselixir för mig hela tiden.

 

Men att vara förtidspensionär som jag är, kan ibland vara lite bistert med ekonomin. Det är hela tiden det som är bromsklossen i mitt författande tycker jag. Vad jag skulle vilja göra under detta nya år, att ge ut en, eller ett par av mina sagor eller fantasy.

 

Men att hitta en bildillustratör har låtit sig dröja. Men i år skall jag min själ skaffa fler kontakter runt om mig för att försöka finna någon till det tänkte jag. Ni som läser detta kan kanske tipsa mig om någon som är bra på att teckna. Jag skulle bli jätteglad då.

 

Snart blir det ljusare ute nu, det tycker jag är skönt. Jag riktigt ser fram mot det nu. Med ljuset kommer även lusten att jobba, och allt känns mycket lättare då. Men nu skall jag börja med annat här denna dag. Så har det nu bra alla hopa, så skriver jag snart mer igen.

 

Lasse

Ovido - Quiz & Flashcards