Alla inlägg den 20 februari 2011

Av Lars Josefsson - 20 februari 2011 13:43


Tina upptäcker livet


Efter första dagen i skolan var det nu dags att ta tag i alla problem. Tillexempel med hennes barnbidrag som hon ju inte hade fått på hela 8 år. Efter att magistern hade sagt till i folkbokföringsregistret ringde dom därifrån och meddelade, att det omedelbart kommer att betalas ut 90000:- för alla år hon inte hade fått det.

 

För dessa pengar köpte vi nu kläder, och allt som hon behövde. Till hennes rum tillexempel köpte vi en ny säng, en ny dator och andra möbler. Hennes roligaste kommentar om sitt rum innan vi köpte allt det här, var. Fy sjutton vilken gammal ful taklampa. Skall jag bo i ett museum eller? Hur gammal är den egentligen?

 

Det var en gammal lampa med tygskärm, och ja..a, den såg väldigt gammal ut, och var säkert sedan 1950 – talet eller något i den stilen. Ja..a, så det var bara att köpa allt nytt på hennes rum.

 

När nu detta var gjort började Tina tycka att det hade blivit som hon hade drömt om. Självklart så hade hon nu också Internet på sin dator, och kunde surfa runt precis hur mycket hon ville. Det var ju därifrån min nyblivna dotter hade kommit. Fast det var ju bara två som visste det, åtminstone i denna vanliga värld.

 

Jo, vad som har glömts bort att berättas, är ju att jag har två katter. En kattjej som heter Rakkis, och som fick det namnet som liten bara för att hon hittar på så mycket rackartyg. Hon ser ut som en liten tiger. Den andra kattjejen heter Snuttan, mest för att den skall ha ett namn. Den är kolsvart och ser ut som en liten svart panter.

 

Så familjen består då av mig som heter Gabriel, och så min lilla materialiserade digitaldotter, och så till sist mina två katter.

 

Alldeles lätt är det inte att ta hand om en dotter från nätet skall jag säga. Den första veckan gick åt till att förklara att vatten är blött, och att man måste tvätta sig varje dag, och duscha minst varannan dag i alla fall. Likaså att varma spisplattor är farliga.

 

Här kan nu räknas upp hur mycket som helst som vanliga barn redan vet vid åtta års ålder. Så här fick jag anstränga mig skall jag säga. Men att lära sig allt på bara en vecka var lite svårt även att det går att läsa sig till det mesta på nätet.

 

Vissa saker måste man lära i det vanliga livet. Ta tillexempel denna dag som sagan skall handla om. Tina har förstått att vatten är blött, och samma dag hade hon sett en städerska skura golvet på tv och ville själv testa hur det var att göra det på sitt rum.

 

Utan att direkt ha uppsikt på henne just då, hade hon börjat skura alldeles själv inne på sitt rum. Jag kunde visserligen höra henne sjunga ramsan: Skura, skura skura….hela dagen lång, men tänkte inte så mycket mer på det förrän det hördes ett gallskri från hennes rum. Dumma kattskrälle har du haft ihjäl min mobil?


Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Sedan kom hon springandes med telefonen i handen och berättade, att när telefonen ringde blev Rakkis som tokig och skulle mörda den, och plopp, sedan trillade den ner i min skurhink. Titta själv den är ju jättetorr, det bara droppar om den. Jag blev förstås både full i skratt och irriterad på det inträffade i samma andetag. Ja..ha sade jag, nu är det bara att ge sig iväg och köpa en ny telefon då, och tillade. Alltså, vatten är blött, och din telefon är sjöblöt, inte torr.

 

Ja, ja, fick jag till svar då. Nu vet jag det. Sedan var det bara att ge sig iväg och köpa en ny telefon. Fast jag tänkte i mitt stilla sinne, att nu kommer hon nog ihåg detta till nästa gång, lilla barnet, och lite får man ju stå ut med som nybliven pappa.

 

Tiden gick och det var oktober månad då den första snön föll. Hennes första fråga blev då. Vad är det för konstigt som trillar ner ute? Det ser ju ut som florsocker. För det visste hon, vad det var.

 

Nä..e, det är snö svarade jag, fruset vatten och är väldigt kallt. Man måste klä på sig ordentligt om man skall vara ute idag. Men denna dagen blev det inte tillräckligt mycket snö för att göra något roligt av. Så det får bli ett senare äventyr.

 

Det kommer snart en fortsättning.

 

Av: Gabriel Jonsson


© Sagoverkstaden i Gunnebo

Av Lars Josefsson - 20 februari 2011 13:41

HEJ!

 

Det är söndag och det är riktigt soligt ute idag, så egentligen borde jag inte sitta inomhus idag. Jag borde ta en liten promenad eller nått, i solskenet. Men innan dess skall jag lägga ut en saga med Tina igen har jag tänkt mig. Så för att jag skall komma ut i tid borde jag göra det med en gång. Å så gjorde jag det!

 

Lasse

Ovido - Quiz & Flashcards