Alla inlägg den 14 december 2011

Av Lars Josefsson - 14 december 2011 09:40

HEJ!

 

Det närmar sig med stormsteg till julafton nu, och det skall bli spännande att se vad som händer i morgon i adventskalendern. Jag har skrivit min julnovell helt klar nu, och jag tänkte lägga ut den på onsdag i nästa vecka redan, för att handlingen i berättelsen skall stämma.

 

Novellen handlar denna gång om en dam som har hamnat i en lite besvärlig situation. Mer än så tänker jag inte berätta nu. Som jag har berättat innan om just julberättelser så har jag ju tidigare valt att ha barn med.

 

Men denna gång har jag valt att ha en vuxen människa med istället. Lite grand därför att belysa vikten av att hjälpa och ta hand om varandra längre fram i livet också.

 

Att se ett barn i nöd eller en svår situation aktiverar bara vår medfödda moderskärlek och faderskärlek rent instinktivt. Men att se en vuxen människa i en lika svår situation gör att vi ofta blir misstänksamma eller kanske inte alls deltagande.

 

Men i själ och grund, är vi ju lika sårbara, både barnet och den utsatta lilla människan. Så jag tyckte att det nu var dags att belysa även det.

 

Just nu i denna stund när jag skriver, håller Kommunen på att riva den gamla underkända lekplatsen på Kedjegatan här i Gunnebo. Jag tog ju upp det här i bloggen i somras, eller när det nu var, att den till och med var farlig för barn att leka i.

 

Skall bli intressant att se vad som händer. Om det skall ersättas med en annan lekutrustning, eller om den helt skall avlägsnas för att bli grönområde. Nå..ja, nu måste jag fortsätta med dagens alla sysslor. Så ha det nu bra alla hopa. Så skriver jag snart igen.

 

Lasse

Ovido - Quiz & Flashcards