Direktlänk till inlägg 19 augusti 2011

Nu är jag här igen!

Av Lars Josefsson - 19 augusti 2011 09:22

HEJ!

 

Det är fredag och det är mulet ute. I går var jag och handlade allt jag behöver för ett tag framåt. Så det får gärna börja regna för mig. Det gör inte så mycket. Det var meningen att jag skulle skriva innan i veckan. Men det blev inte tid till det.

 

Men fram tills nu har jag i alla fall skrivit ett par dikter som jag tänkte lägga ut idag.

 

Här kommer den första.

 

Vemod över att sommaren snart är slut


Jag kan känna ett vemod över att sommaren snart är slut.

Än är träden gröna i mitten av augusti.

Men jag kan känna, och jag kan förstå att sommaren snart är slut.


Snart kommer vi in i september och

oktober då allt verkligan börjar

vissna igen, för att gå i dvala.


Vintern är kall och bister, och jag önskar

att jag kunde gå i ide precis som björnarna

bruka göra.


Men inte vi människor inte. Vi måste kämpa oss

igenom hela vintern för att möta en ny vår, och en ny

sommar nästa år.


Pengarna styr


Pengarna styr alla våra liv, både för fattig och för rik.

Klasskillnaderna blir allt större och större i vårt samhälle för

varje år som går.


Men vad finns då för den lilla människan som inte är rik?

Man kämpar på så gått det går genom livet.


Men ändå vet man någonstans sin roll, status och rang.


Vem av dom fattiga skulle inte vilja förändra detta faktum?

Bara lite av rikedomens sötma skulle trösta den lilla människan.



Men i slutänden är det livet som segrar.


Jag menar,

glädjen av att bara får finnas till, gör att man kan

försaka både pengar och status.


Bara man har mat varje dag, och någonstans att bo

är allt okej.



Ha det bra alla hopa så skriver jag snart igen.

 

Lasse


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Josefsson - 30 oktober 2012 08:22

HEJ!   Det var rikokolöst vad tiden rusar iväg. Snart är det redan den första november igen. Nu går det fort till jul tro jag. Snart är det dags att plocka fram tomtar i loppisen till försäljning. Jag har fått ihop några stycken i alla fall. Men ...

Av Lars Josefsson - 24 oktober 2012 09:34

HEJ!   Ja, jag känner mig lite som överskriften säger. Det var rikokolöst vad saker det har kommit in senaste veckan. Jag ha fullt upp att prismärka sakerna och placera ut dom i loppisen.   Ja ha helt enkelt inte haft tid till att skriva dom ...

Av Lars Josefsson - 17 oktober 2012 09:30

HEJ!   Det var några dagar sedan jag skrev något nu igen. Men det har varit jättemycket jobb med loppisen nu ett tag. Mitt kontor har fått flytta hem. Å rummet jag hade till kontor har blivit loppislokal det också. Jag fick beskedet att det inte ...

Av Lars Josefsson - 9 oktober 2012 14:51

HEJ! Det är tisdag och regnar i lilla Gunnebo. I dag kan jag inte påstå att det är ett rikokolöst fint väder precis. Men det närmar sig vinter nu. Det är den tråkigaste årstiden jag vet. Snö, kyla, rusk och annat otyg. Nä..e, jag är född i juni,...

Av Lars Josefsson - 6 oktober 2012 08:57

HEJ!   Det är lördag, och det är ett rikokolöst fint väder ute idag tycker jag. Solen skiner och det är klarblå himmel. Fast det är lite för kallt bara, annars är det bra. För stunden håller jag på med tvätten. USCH vad jobb det är med allting he...

Ovido - Quiz & Flashcards